Kasvatustieteen kurssi: opetus, ohjaus, oppiminen
Didaktiikan perusteet
- Hyvän opetuksen salaisuudet
- Opetus ja oppiminen
- Mitä didaktiikka on?
- Opetussuunnitelma ja opetuksen suunnittelu
- Opetuksen tavoitteet ja oppiaines
- Oppilaat yksilönä ja ryhmänä
- Opetustapahtuman ohjaaminen
- Muuttuvat oppimiskäsitykset ja opiskeluympäristöt
- Oppimisen ja opettamisen apuvälineet
- Opetuksen arviointi
- Opettaja didaktiikan ammattilaisena
Muista oppimiskäsityksistä irrallaan 2.kappaleen lopussa on konstruktivismin ylistys, jossa todetaan, että se ei ole mikään uusi ilmiö,
vaan siitä ovat aikanaan puhuneet:
1600 | Comenius |
1700 | Rousseau |
1800 | Pestalozzi, Herbart |
1900 | Dewey,... |
Konstruktivismi tämän kirjan määritelmän mukaan on oppijan
- aktiivinen
- toiminnalinen
- tilannesidonnainen, vuorovaikutukseen perustuva
- omakohtainen, kokeileva
- itseohjautuva
Kappale 3. Mitä on didaktiikka
Kappale 4. Opetusuunnitelma ja opetuksen suunnittelu
Opetussuunnitelma
= kirjoitettu suunnitelma siitä, mitä pitää opettaa ja kaikista niistä toimenpiteistä, joilla pyritään koulukasvatukselle asetettuihin päämääriin
= didaktiikan ala/yläkäsite
Opsin keskeiset osat ovat opetuksen tavoitteet,oppisisällöt, toteutus,arviointi
Opetussuunnitelmien erilaisia painotuksia, determinantteja:
- oppiainespainotus; mitä ylempi kouluaste, sitä enemmän tietoa painotetaan
- oppilaspainotus; opsin joustettava oppilaan yksillöllisten tarpeiden mukaan, vastuuta enemmän opettajille
- yhteiskunnan tarpeet, esim. ammattitaitoisen työvoiman koulutus
- nykyään avainasioita tieto- ja viestintätaidot, kansainvälisyys ( erilaiset oppilaat)
- painotukset perustuvat opsin laatijoiden arvovalintoihin
Opetusuunnitelman käsite voidaan myös jäsennellä:
- kirjoitettu valtakunnallinen ja kunta- tai koulukohtainen ops
- toimeenpantu ops: opettajan tulkinta opsista, käytännön opetustoiminta kaikkine resursseineen
- piiloon jäävä ops (esim. eriarvoinen kohtelu sukupuolen, taustan, sosiaaliluokan erilaisten näkymysten yms. takia)
Onko oppikirjasta opettajan opetussuunnitelmaksi?
Oppikirjat eivät voi korvata opsia, koska:
- oppikirjat useimmiten oppiaineittaisia
- yhden tekijän tai ryhmän näkemys asiasta
- niissä eivät tule riittävästi esiin yleiset kasvatustavoitteet ja opetuksen järjestämisen lähtökohdat mm. arvopohja ja oppimiskäsitys
- oppimaan oppimisen taidot, monipuoliset oppimismenetelmät ja -tavat eivät välttämättä korostu
Suomalaisen yleissivistävän koulun opetussuunnitelman historiaa
Peruskoulujärjestelmää edeltäneet opsit: | |
1925 | maalaiskansakoulun ops: oppiainespainotteinen komiteamietintö |
1952 | kansakoulun ops-komitean mietintö: otti vähän paremmin huomioon oppilaan kehitystason ja monipuolisen kehittämisen |
Peruskoulun opsit: | |
1970 | peruskoulun ops-komitean mietintö, joka sisälsi kaksi laajaa ja täysin erilaista osaa:
|
1985 | peruskoulun opetussuunnitelman perusteet
|
1994 | peruskoulun opsin perusteet
|
2004 | perusopetuksen opsin perusteet
|
2010 | perusopetuksen opsin perusteet
|
Opettaja opsin tekijänä ja toteuttajana
Viimeisten ops-uudistusten myötä paljon opetusta koskevia suunnitteluoikeuksia ja -velvollisuuksista annettu opettajalle.
Opsin kehittäminen ja toteuttaminen vaatii opettajilta hyvää yhteistyötä ja ammattitaitoa.
Oppilaantuntemus avainasemassa, kun mietitään, miten ja millaista oppimista saadaan aikaan.
1994 jälkeen siirrytty produktiajattelusta prosessiajatteluun; ops ei vain painettu tietopaketti, vaan opsin laatiminen, toteuttaminen ja arvioiminen on jatkuva ja kehittyvä tehtävä.
Opsista muihin suunnitelmiin
- syksyisin koulun työsuunnitelma: havainnollistetaan, miten koulun opsia tullaan lukuvuonna toteuttamaan
(kasv.tavoitteiden erityispainotukset, projektit, teemat, yhteishankkeet jne.) - opettajakohtaiset suunnitelmat : vuosisuunnitelma, jaksosuunnitelma, päiväkohtainen suunnitelma, tunti/ tuokiosuunnitelma
- HOJKS (henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma) tulee tehdä erityisopetuksessa olevalle oppilaalle.
- oppimissuunnitelma ; voidaan laatia lievissä oppimisvaikeuksissa tukea tarvitsevalle tai myös erityislahjakkaalle oppilaalle
- oppilaiden itsensä jatkuvasti tekemä oppimisen suunnittelu
Kappale 5.Opetuksen tavoitteet ja oppiaines
Uutena käsitteenä oppimisorientaatiot (Miller&Seeler)
- transmissio: ops->oppilas
tieto siirtyy muuttumattomana, looginen ja lineaarinen päättely (behaviorismi)
- transaktio: ops<->oppilas
dynaaminen tiedonkäsitys, tiedonhankintastrategiat
tärkeämpiä, tiedon syvyys tavoiteltavampaa kuin tiedon laajuus (kognitiivisuus) - transformaatio: opsoppilas
tieto dynaaminen, muuttuva ja syntyy kahdensuuntaisessa vuorovaikutuksessa,
jossa opettaja on oppilaan työtoveri (konstruktivismi)
Käsitteiden selkeys tärkeää ja tavoiteltavaa ja konstruktivistisessa suuntauksessa käsitekartoilla erityinen paino käsitteiden työstämisessä ja niiden suhteiden selvittämisessä.
Eheyttäminen
Pirstaletiedon ja mekaanisen muistiinpainamisen sijasta haluttaisiin päästä kohti eheämpiä kokonaisuuksia ja selkeitä käsiteverkkoja. Lehrplan (Herbart) - Curriculum (Dewey) akselilla ollaan liikkumassa konstruktivismin nimissä kohti eheämpiä opetuskokonaisuuksia ja oppiainerajojen rikkomista Deweyn suuntaan:Kappale 6. Oppilaat yksilönä ja ryhmänä
Kappaleessa käsitellään yksilön edellytyksiä oppia, ottaen huomioon hänen lahjakkuutensa, luovuutensa, ajattelutyylinsä ja sosiaalinen tyyppinsä. Lopussa luetellaan opettajan motivointikeinoja.
Kaikki muut jaottelut olivat mielestäni järkeenkäypiä, mutta Stenbergin ajattelytyylijakoon en päässyt sisälle. Mielestäni ajattelun vertaaminen byrokraattiseen virkamieshallintoon jotensakin ontuu; Stenbergiä enemmän komppasin Wallachin ja Koganin äly-luovuus-nelikenttää:
Äly(vaaka) /Luovuus(pysty) | vähän | paljon |
vähän | sosiaalisia, itsevarmoja, harvoin arkoja, usein vaikea suoriutua käsitteellisistä ongelmista, puuttuu herkkyyttä ja esteettisen vivahteiden tajua, pääsevät kuitenkin helpommalla kuin luovien, älyltään heikkojen ryhmä | "mallioppilaat", häiritsevät harvoin, keskittyvät koulutyöhön, eivät ota riskejä, toverisuhteissaan usein varautuneita |
paljon | "häiriköt", eniten ymmärrystä ja tukea vaativa ryhmä, jäävät usein ilman kannustusta, huonoin itseluottamus, pitävät itseään usein toivottomina tapauksina, tuovat julki oman huonoutensa, joutuvat usein pilkan ja kiusanteon kohteiksi | opettajan kannalta ihanteellinen ryhmä, suosittuja, tulevat kaikkien kanssa helposti toimeen, kokevat ahdistuneisuutta jos luovat ominaisuudet tukahdutetaan mallioppilaan roolin alle |
Opettajan tärkeää ruokkia sisäistä motivaatiota, jossa ei tärkeää arvosanat ja vanhempien ja opettajien miellyttäminen; lisäksi täytyisi osata kaivaa oppilaasta esiin hänen erityiskykynsä.
Kappale 7. Opetustapahtuman ohjaaminen
Opettamisen lähtökohtia Opettamistavan valinta tavoitteiden mukaisen opiskelun ja oppimisen edistämisen perusteella- Innokkaat opetuksen uudistajat unohtavat usein mistä opetuksen laadussa on pohjimmiltaan kyse, Good (1996)
- Hyvääkään opetukseen liittyvää ideaa ei pitäisi kehua kritiikittä, Robert Sternberg (1997), Opettajan arvioitava itse, millaisia opetustapoja käyttää
- Ratkaistava myös miten paljon oppilaiden annetaan työskennellä itselleen sopivalla tavalla ja miten paljon saatava kokemuksia muista opetustavoista
Opetuksen olennaisia piirteiden jako karkeasti, Jack Snowman & Robert Biehler (2000):
Behavioristinen (suora opetus)
- Opettaja esittää oppilaille tietoja, jotka oppilas omaksuu sellaisinaan
- Tarkoituksena opettaa selkeästi, pieninä annoksina harjoittelemalla antaen oppilaalle palautetta
- Edetään synteeseihin, joissa tiedon osat yhdistetään laajempiin kokonaisuuksiin
Kognitiivinen (informaation prosessointi)
- Opettaja auttaa oppilaita prosessoimaan oppiaineksen mielekkäiksi kokonaisuuksiksi, ja oppilaat hyväksyvät tiedon oikeana ja hyödyllisenä
- Pääpaino käsitteiden välisten suhteiden ymmärtämisessä ja opitun yhdistämisessä jo omaksuttuun tietovarastoon
- Ajattelutaitojen uskotaan kehittyvän
Kognitiivinen (konstruktiivinen)
- Opettaja auttaa oppilaita rakentamaan tietorakenteita ja ohjaa ymmärtävään ajatteluun: luokittelemaan, arvioimaan ja tekemään analyyseja ja synteesejä
- Pyrkimyksenä yhdistää opiskelutehtävät realistisiin elämäntilanteisiin
- Opetukseen sisällytetään epävarmuutta, epäilyä ja tiedonhalua kasvattavia aineksia
- Ohjataan monipuolisten ilmiöiden tutkimiseen, tavoitellaan yhteisymmärrystä
Humanistinen
- Opettaja luo luokkaan oppilaiden tarpeet huomioivan ilmapiirin
- Oppilaita autetaan hyväksymään itsensä, luomaan myönteistä minäkuvaa ja ymmärtämään omia opiskeluasenteitaan
- Jokaisen oppilaan tulisi tuntea itsensä arvokkaaksi persoonaksi
- Tavoitteena herättää oppilaiden sisäinen oppimishalu
Sosiaalinen
- Opettaja jakaa oppilaat pienryhmiin ja ohjaa ryhmiä työskentelemään yhteisten tavoitteiden suunnassa
- Jokaisen annettava panoksensa ryhmän puolesta
- Tätä opetusmuodon perustaa kutsutaan usein sosiaaliseksi konstruktivismiksi
Opetusilmapiiri muodostuu opetusryhmän sosiaalipsykologisista piirteistä
- kuvailevat käsitteet: lämmin, kylmä, salliva, demokraattinen, autoritaarinen ja oppilaskeskeinen
- Aistinvarainen, laadun tarkka mittaaminen esim. kyselylomakkeella vaikeaa
- Selvät, oikeudenmukaiset ja johdonmukaiset säännöt oppilaille
- Lähtökohtana, että kaikki oppilaat voivat oppia ja opettaja viestii odotuksensa oppilaille
- Opettajan ei pidä muodostaa eriytyneitä odotuksia
- Opettaja ei hyväksy huonoja suorituksia silloin, kun oppilas pystyy parempaan
- Opettaja ymmärtää, että oppilaiden saavutusten yläraja on tuntematon
Opetustavat
Opetusmenetelmä opettajan ja työtapa oppilaan näkökulma, Erkki Lahdes (1997) Yksidimensionaalisuus ja monidimensionaalisuus, Paul Pintrich ja Dale Schunk (1995)- Tehtävien eriyttäminen
- Yksidimensionaalisessa luokassa kaikki oppilaat työskentelevät samoilla materiaaleilla ja menetelmillä
- Standardisuoritukset ja suoritusten julkinen suora vertailu (negatiivinen vertailu)
- Monidimensionaalisessa luokassa oppilaille annetaan eriytyneitä tehtäviä
- Sosiaalisen vertailtavuuden mahdollisuus vähenee (motivaation kasvu heikommin menestyvillä)
- Oppilaiden autonomia (oppilaiden mahdollisuus vaikuttaa opetuksen kulkuun)
- Yksidimensionaalisessa luokassa vähäiset mahdollisuudet
- Monidimensionaalisessa luokassa oppilaat mukana opetuksen suunnittelussa (lisämotivaatio yksilöllisyyden huomioimisen kautta)
- Opetusryhmittelyt
- Yksidimensionaalisessa opetuksessa jatkuva oppilaiden välinen sosiaalinen vertailu ja kilpailu
- Opettajajohtoinen luokka tai tasoryhmät lisäävät kilpailua ja vertailua
- Itsenäinen työskentely tai ryhmittely ilman tasojakoa vaikeuttaa suoraa vertailua
- Suoritusten arviointi
- Yksidimensionaalisessa luokassa kaikkia oppilaita arvioidaan samojen julkisten kriteerien perusteella, jolloin oppilaat myös tietävät toistensa arvosanat
Koskenniemen (1978) opetuksen teoriamalli
- Opetusmuotojen monipuolinen käyttö on yhteydessä luokan myönteiseen tunneilmapiiriin, oppilaiden aktiivisuuteen sekä opettajan joustavuuteen
- Yksipuolinen opetusmuotojen käyttö liittyy opettajakeskeiseen, vaikeaselkoiseen oppimateriaaliin ja opettajan auktoriteettiin perustuvaan opetukseen
Opettajajohtoinen opetus
- Opettajan esitys - tehokas opetus, Barack Rosenshine ja Robert Stevens (1986)
- Oppitunnin aloitus aiemman opitun kertauksella ja kertomalla tavoitteet
- Uusi oppiannos esitetään pieninä annoksina ja oppilaiden annetaan harjoitella jokaista vaihetta
- Oppilaiden annetaan harjoitella omin päin
- Opettaja kysyy oppilailta, ovatko kaikki ymmärtäneet
- Oppilaita ohjataan jatkuvasti, etenkin alkuharjoituksen aikana
- Opettaja antaa systemaattista palautetta ja korjaa virheet
- Oppilaille annetaan selvät ohjeet ja heidän työskentelyään valvotaan
- Opettajan kysely
- Kyselyyn perustuvassa opetuksessa tulisi ottaa huomioon oppilaiden erilaiset lähtökohdat
- Opettajan suullisten ja kirjallisten kysymysten selkeys ja oikea vaikeustaso ovat olennaisia oppilaiden edistymisessä.
- Välitön, oikea palaute vastauksiin tärkeää
- Vastaaminen kasaantuu helposti aktiivisimmille oppilaille
- Yhteinen harjoitus
- Opettajajohtoiset harjoitukset ovat yleisin opetusmuoto ainakin peruskoulussa
- Liian runsas harjoittelu johtaa opiskelumotivaation heikkenemiseen ja opetuksen isäntänä se johtaa helposti oma-aloitteisuuden ja opiskelumotivaation vähenemiseen
Yhteistoiminnallisia ja oppilaskeskeisiä opetusmuotoja:
- Yhteistyöhön perustuva oppiminen
- Luokassa muodostetaan heterogeenisia oppilasryhmiä, jolloin oppilaat oppivat tekemään työtä erilaisten toverien kanssa
- Yleensä parhaita tehtäviä ovat sellaiset, joihin ei ole yhtä oikeaa vastausta
- Yleinen pedagoginen lähestymistapa, johon sisältyy erilaisia näkökulmia ja menetelmiä painottavia koulukuntia, Pasi Sahlberg (1997)
- Ryhmän jäsenten välisen sosiaalisen riippuvuuden vahvistaminen. Jokaisen panosta tarvitaan ja yhteishenki kasvaa. Tarvitaan onnistuneita tehtäviä ja opettajan ohjausta tarpeen mukaan.
- Ryhmätyötaitojen ja asenteiden harjoittaminen. Tarvitaan kuuntelemisen, auttamisen, omien ajatusten ilmaisemisen ja vastuunkantamisen taitoja.
- Ryhmän yhteinen reflektointi merkitsee ryhmän toiminnan kriittistä arvioimista. Sen avulla opitaan ymmärtämään omaa toimintaa ja tunnistamaan oppimisen olennaisia piirteitä.
Opetuskeskustelu
- Opettaja ja oppilaat osallistuvat yhdessä tasaveroisina keskusteluun aina aihevalinnasta alkaen. Opettajan osuus keskustelun ohjaamisessa riippuu oppilaiden kehitystasosta ja tottumuksesta.
- Opettaja kuuntelee oppilasta ja yrittää ymmärtää tämän sanoman
- Opettaja voi auttaa oppilasta viittaamalla tämän sanoihin, jos ne ovat arvokkaita ongelman ratkaisemiseksi
- Opettaja voi lisätä yksityiskohtia oppilaan ajatuksiin
- Opettaja kehottaa oppilasta ajattelemaan uudelleen, jos tämä on menossa harhapoluille, ohjaa rohkaisee ja selittää
- Sokrateen dialogimenetelmä, jossa opettajan ja oppilaan keskustelun tarkoituksena on päästä yhdessä lähemmäs totuutta ja oppia lisää
- Toinen Sokrateen opetus oli, että keskustelussa voidaan testata kriittisesti omia ajatuksia ja havaita niiden virheellisyyksiä
- Opetuskeskustelun lähtökohta on kaikkien tasavertainen kohtelu
- Keskustelussa totutaan kuuntelemaan muita ja esittämään perusteltuja mielipiteitä
- Tärkeää on oppia ymmärtämään erilaisuutta ja arvostamaan muiden ajatuksia
Opetuksen yhteissuunnittelu
- Yhteissuunnittelun idea palvelee progressiivisen, demokraattisen kasvatuksen perusperiaatteita, Kansanen ja Uusikylä (1981)
- Opettajan tulee arvioida realistisesti oppilaiden suunnittelukapasiteetti heidän suunnittelukokemuksensa ja tietomääränsä perusteella.
- Opettajan tulee hyväksyä oppilaansa ja suhtautua heihin myönteisesti
- Opetusmenetelmien vaihteleva käyttö. jotta oppilaat saavat kaikesta kokemusta
- Materiaalien ja opetusvälineiden monipuolinen käyttö
- Yhteissuunnittelu voi lisätä opiskelun tavoitteisuutta ja oppilaiden sisäistä motivaatiota
- Yhdessä tehty suunnitelma tulee saada toteuttaa kokeilemalla erilaisia uusia ratkaisuja ja pahinta mitä opettaja voi tehdä on mitätöidä oppilaiden suunnittelutyö jälkikäteen
Yksilöllinen työ
- Oppilas tottuu itsenäisesti suunnittelemaan työtään, toteuttamaan ideansa ja arvioimaan lopputulosta
- Tähtää oppilaiden itseohjautuvuuden kehittämiseen
- Kontrolli, yhdenmukaisuuden vaatimus ja oppimistulosten kapea-alainen mittaaminen ivat omiaan tukahduttamaan oppilaiden itsenäisen kasvun herkät idut
Työrauhasta huolehtiminen
Työrauhaan oleellisesti vaikuttavat proaktiiviset piirteet, Kounin (1970)- Tilanteen tasalla oleminen
- Tarkkaavaisuuden jakaminen
- Opetuksen kulun tarkoituksenmukainen säätely
- Luokan tarkkaavaisuuden kohdentaminen
- Kyllästyneisyyden välttäminen
Opettajan antama palaute
Opettajan antaman palautteen jakautuminen, Paul Pintrich ja Dale Schunk (1995)- Suorituksiin liittyvä palaute kertoo oppilaalle, miten hyvin hän on työnsä suorittanut ja tarjoaa korjaavaa informaatiota
- Motivaation liittyvä palaute eroaa asiapalautteesta
- Attribuutiopalaute yhdistää oppilaan suoritustason yhteen tai useampaan hänen ominaisuuteensa
- Strategiapalaute kertoo oppilaille, kuinka hyvin he ovat onnistuneet toteuttamaan jotakin oppimisstrategiaa suoritustensa parantamiseksi
Luovaksi kasvattamisesta
Rogersin (1960) humanistipsykologinen teoria korostaa jokaisen yksilön mahdollisuutta löytää oma luovuutensa. Luovuuden edellytys on psykologinen turvallisuus, johon liittyy kolme kasvatuksellista lähtökohtaa- Opettajien tulee ymmärtää, että jokaisella oppilaalla on ihmisarvo. Oikea suhtautuminen johtaa turvallisuudentunteeseen ja oppilas voi olla oma itsensä ilman pelkoa kunnioituksen menetyksestä.
- On luotava ilmapiiri, jossa ei käytetä ulkoista arviointia. Yksilön tulee tuntea, ettei häntä arvioida jatkuvasti ulkoisten standardien perusteella.
- Empaattinen ymmärtäminen merkitsee sitä, että oppilaalle tarjotaan ehdotonta psykologista turvallisuutta.
Luovuuden tappajat, Amabile (1989)
- Suoritusten ylikorostaminen
- Kilpailu
- Jäykkä opetussuunnitelma
Kappale 8. Muuttuvat oppimiskäsitykset ja opiskeluympäristöt
vastaanottava | keksivä | |
mielekäs | Ennakkojäsentäjä Kyselevä opetus | Tutkimus Projektiopiskelu Induktiivinen ajattelu Käsitekartta/luokittelu |
mekaaninen | Työkirjan täyttö Ulkoluku | Opetuspeli Jäljentäminen |
Huomaa, että puristien (Pertti Kansanen, Seppo Tella) mielestä oppiminen ja oppimisympäristö pitää varata varsinaiseen tarkoitukseen ja he suosittelevat mieluummin opiskeluympäristö-termin käyttöä.
Ohjeita opelle avoimen opiskeluympäristön luomiseksi
- Luovu tiukoista aineoppi- ja tuntirajoista
- Yritä monipuolistaa oppilaan oppimistyylejä ja -strategioita
- Suosi yksilöllistä ja pienryhmäopetusta suurryhmälle luennoinnin sijaan
- Salli erehtyminen
- Arvostelusta arviointiin, mielellään oppilaan itsearvointiin
Avoin | Perinteinen | |
oppilaan rooli | itsenäinen, joustava | passiivinen, vastaanottava |
opettajan rooli | neuvova, ohjaava | dominoiva, opettava |
oppimistavoitteet | oppilas valitsee | opettaja ja ops määrää |
tavoitteiden kohderyhmä | 1 oppilas | koko ryhmä |
ajankäyttö | joustava | tuntijako |
opiskeluvauhti | oppilaan määräämä | opettajan määräämä |
painopiste | prosessi | produkti |
arviointi | jatkuvaa | useita kertoja vuodessa, kokeet |
oppilaiden väl. vuorovaikutus | vapaata | rajoitettua |
koulutusmalli | didakt.kolmio | tieto->ops->opettaja->oppilas |
Kappale 9. Oppimisen ja opettamisen apuvälineet
Oppimateriaaleja ja opetusvälineitä erottava rajan piirtäminen on joskus vaikeaa, koska niissä käytettävää ainesta voidaan hyödyntää opetuksessa monella tavoin. Periaatteessa:
- oppimateriaali on oppiainesta sisältävä tietolähde (esim. oppikirja)
- opetusväline on esine/laite (esim. piirtoheitin), jolla materiaalia esitetään.
Oppimateriaalilla tarkoitetaan johonkin aineeseen, materiaan kytkettyä oppiainesta, jonka tulee välittyä oppilaille ja saada heissä aikaan sellaisia elämyksiä ja oppimiskokemuksia, joista syntyy tarvoitteiden mukaisia, pysyviä tietojen ja taitojen muutoksia ja affektiivisia vaikutuksia.
Oppimateriaalit voidaan jaotella esimerkiksi seuraavasti:
- kirjallinen oppimateriaali (kurssikirjat,...)
- visuaalinen oppimateriaali (valokuvat,...)
- auditiivinen oppimateriaali (äänitteet,...)
- audiovisuaalinen oppimateriaali (elokuvat,...)
- digitaalinen oppimateriaali (internet-sivut,...)
- muu oppimateriaali (oppimispelit,...)
Oppimateriaalin käytön sopivuus on sidoksissa opetusmuotoon ja työtapoihin. Oppimateriaalin tehtävä riippuu ainakin opetukselle asetetuista tavoitteista, opiskeltavasta aineesta tai asiasta sekä oppilaiden kehitystasosta. Oppimateriaalin perustehtävänä on oppimisen virittäminen ja tukeminen, sekä sen pitää asettaa kysymyksiä, houkutella etsimään vastauksia ongelmiin ja mahdollistaa toimintaa. Hyvän oppimateriaalin kriteerien päälähteet voidaan jaotella kolmeen pääkohtaan (Leinola, 1978)
- Opetussuunnitelma
oppimateriaalin tekijöiden on tulkittava ohjenuoransa valtakunnallisista opetussuunnitelman perusteista
- Oppimateriaalin kyky tukea opettajien suunnittelutyötä
- erilaisten olojen ja oppilasryhmien huomioonottaminen
- puntaroitavana: oppilaiden eriyttämisen tarpeet, eri luokka-asteiden
tarpeet, koulujen olot, erilaisten opetusvälineiden asettamat vaatimukset, soveltuvuus erilaisiin suunnitteluperiodeihin
- Opetustapahtuma
- kriteereistä merkittävin!
- tulee olla loogisesti ja psykologisesti oikein rakennettua eli asiasisällön pitää edetä järkevästi
- sen pitää jaksottaa ja painottaa opittavaa aineista tarkoituksenmukaisesti, vastata oppijan kehitysspykologista tasoa ja mahdollistaa mielekäs oppiminen
- opetustapahtuman näkökulmasta oppimateriaalin oltava aktivoivaa ja motivoivaa
- Oppikirjat
- käytetyin ja samalla moitituin oppimateriaalien ryhmä
- opettajan oppaat korvaamaton apu esim kaikkia oppiaineita opettavalle alakoulun luokanopettajalle
Edut Haitat
- tehtävien monipuolistuminen nykyajan työkirjoissa, joka haastaa oppilaita omaan ajatteluun, sekä asioiden esittämiseen omin sanoin
- opettajan työmäärän (erityisesti suunnittelussa) vähentyminen oppikirjan avulla
- oppaiden neuvot määrittävät opetuksen toivottua kulkua liiankin yksityiskohtaisesti
- oppitunnit liian kaavamaisia
- oppikirjojen kieli ja käsitteet eivät aina vastaa oppijoiden omaksumiskykyä
- ristiriitaisten kysymysten (ydinvoima-, seksuaalisuus-, sosiaaliturva-asiat,...) latistaminen ja karttaminen
- Digitaaliset oppimateriaalit:
- elektroninen kirja: tietokoneen kuvaruudulta luettava esitys, jossa on yhdistetty tekstiä, kuvaa, ääntä ja videota
- elektorinen tori: voi selaimen avulla mennä ostoksille, katsella taidemuseon kuvagalleriaa, osallistua keskusteluihin ja lukea ilmoitustaulua
- elektorinen yhteisö: rajattu tietoverkkomuoto, jossa voi sen määritelyillä jäsenillä olla oma mielenkiinnonkohde
Edut Haitat
- tuo paljon vaihtoehtoja opetusarjen rikastamiseen
- oppilaiden ulottuville voidaan näiden avulla tuoda havainnollisesti, konkreettisesti ja kiinnostavasti asioita, joita olisi hyvin vaikeaa tai jopa mahdotonta mitenkään muuten esittää
- laitteiden hintavuus ja oppimateriaalien laadun puutteet
- opettajan taidot ja asenteet
- Hyper- ja multimediat
- hyperteksti on digitaalisesti tallennettua tekstiä, jossa oppila voi liikkua linkkien avulla tekstin kohdasta toiseen
- multimedia on monipuolisesti tietoa välittävä digitaalinen sovellus, voi sisältää tekstiä, kuvaa ja ääntä
- hyper/multimedia on edellisten risteymä, jonka tunnusomainen piirre on vuorovaikutteisuus
Edut Haitat
- oppilaat voivat itse tuottaa digitaalista oppimateriaalia, jolloin saavutetaan pysyvämpiä oppimistuloksia sekä kehitetään tiedonhankinnan ja jäsentelyn tärkeitä valmiuksia
- mahdollisuus opiskella omaan tahtiin ja valitsemassaan järjestyksessä
- haastaa useita aistikanavia (auditiivinen, visuaalinen ja audiovisuaalinen)
- motivoi oppilaita
- materiaalia saatavilla lähes äärettömästi, mahdollistaa monipuolisia opetusmuotoja
- lisääntyvät laitteistovaatimukset -> kustannukset kasvaa
- työvälineohjelmiston vaikeatasoisuus lapsille ja nuorille
- hypermediat houkuttelevat oppilaat helposti harhapoluille -> opettajan valvonta kasvaa
- Opetusvälineet, joissa ei tietokonetta tarvita (tai ei ole pääosassa)
- äänentoistolaitteet, nauhurit
- neuvottelupuhelimet, videoneuvottelulaitteet
- liitutaulu
- piirtoheitin ja diaprojektori
- dokumenttikamerat
- televisio ja videonauhuri
- kaikilla kansalaisilla on perusvalmiudet ja mahdollisuudet käyttää sähköisiä asiointi- ja sisältöpalveluja
- tieto- ja viestintätekniikan tarkoituksenmukainen käyttö oppimisessa ja opetuksessa on osa oppilaitosten arkea
- sähköinen oppimateriaali on laadukasta, pedagogisesti sopivaa ja palvelee eri käyttäjäryhmiä laajasti
Tavanomainen | Tekniikka-avusteinen |
vastuu oppimisesta opettajalla | vastuu oppimisesta oppilaalla |
opettaja sisällön asiantuntijana | opettaja sisällön asiantuntijana |
opettaminen instruktiivista | opettaminen konstruktiivista |
passiiviset oppijat | aktiiviset oppija |
opettaja oppimisen helpottajana ja tiedon järjestelijänä | opettaja asioiden esittäjänä ja tiedonvälittäjänä |
oppijalla käytettävissään vain oppikirjoja tai muuta painettua, vanhentunutta aineistoa | oppijalla käytettävissään uuden tekniikan avulla valtavia määriä informaatiota |
luokkahuoneen eristyneisyys | opiskeluympäristö ulottuu luokan seinien ulkopuolelle |
oppija informaation vastaanottajana | oppija luovana ongelmanratkaisijana ja informaation käsittelijänä |
painotus yksilöllisissä hankkeissa ja saavutuksissa | painotus yhteistyössä ja ryhmähankkeissa |
opettajat hoitamassa hallinnollisia tehtäviä valtaosan päivää | tietekonetekniikka helpottamassa opettajien hallintotyötä |
Verkko-opiskelulla näyttää olevan selviä yhtymäkohtia konstruktiiviseen oppimiskäsitykseen, kognitiivisen oppipoika-ajattelun ja jaetun tiedonmuodostuksen ja asiantuntijuuden kehittymisen perusideoihin. Mielekkäässä oppimisessa on seuraavat kriteerit, joiden arvioidaan ilmentävän verkko-opiskelun hyviä puolia: aktiivisuus, konstruktiivisuus, kollaboratiivisuus, intentionaalisuus, kontekstuaalisuus, keskustelumuotoisuus ja vuorovaikutteisuus, reflektiivisyys ja siirtovaikutus.
Verkko-opetuksessa opettajalta vaaditaan periaattessa samanlaisia asioita kuin missä tahansa opetuksessa, eli hän tarvitsee motivointi- ja esittämistaitoa, kykyä tukea ja kuunnella, taitoa jäsennellä opittavaa ainesta sopiviin kokonaisuuksiin sekä kykyä tehdä oikeudenmukaista ja monipuolista arviointia. Lisäksi opettajan tulee hallita tietotekniikkaa sujuvasti opetustuokion/kurssin läpiviemiseksi.
Kappale 10. Opetuksen arviointi (s. 191-208) - referaatti (Riikka Hietakorpi)
Mitä, miten ja miksi?Arviointi on opetuksen olennainen osa. Arvostelu on pieni osa arvioinnista. Arvioinnin keskeiset seikat (Takala 1997):
- Miksi arvioidaan?
- Mihin arviointitietoa tarvitaan?
- Mitä arvioidaan?
- Kuka arvioi?
- Millaisen tiedon pohjalta arvioidaan ja millaista tietoa hankitaan, miten?
- Millaisia kriteereitä arvioinnissa käytetään?
- Miten arviointi toteutetaan?
- Mikä merkitys arvioinnilla on?
Arvioitavana eivät ole vain oppilaat vaan myös luokka, koulu ja koko valtakunnan opetus. Reijo Raivola (1997): "Koulutuksen keskeinen, yhteiskunnallista merkitystä koskettava kysymys on se, pidetäänkö yksilöiden taloudellista suorituskykyä päämääränä vai välineenä: onko ihminen maailmantaloutta varten vai talous ihmistä varten."
- talouselämän ja kaupan vaikutus kouluissa lisääntyyKenen arvot ratkaisevat?
Kasvatuksen yleinen päämäärä on yleissivistyksen omaksuminen. Kasvatuksen päämäärät ja sivistysihanteet ovat sidoksissa toisiinsa ja karkeasti voidaan erotella kaksi kilpailevaa suuntaa:
- tunnemaailman ja luonnollisuuden korostus
- järjen ja sen merkityksen korostus
Hirsjärvi (1997) korostaa sivistyksenä itseisarvoista, monipuolista avoimuutta, joka on itsen rakentamista älyllisenä, eettisenä olentona. Hänen mukaansa humanismin tavoitteet sopivat arvioinnin pohjaksi, sillä niissä korostuvat henkinen aktiivisuus ja eettisyys.
Kuka määrittelee koulutuksen arvopohjan ja sivistysihanteet? Eduskunta hyväksyy koululakeihin sisältyvät yleiset tavoitteet. Koulujen päätösvalta on hajautettu kuntiin ja oppilaitoksiin, joka "edellyttää" kouluja, opettaja ja vanhempia käymään arvokeskustelua oman koulun tavoitteista.
Arviointi esiintyy lakitekstissä ensimmäisen kerran v. 1999 voimaantulleessa koululainsäädännössä. Lain mukaan koulutusta pitää arvioida sekä koulujen sisällä että ulkopuolisten asiantuntijoiden voimin. Arviointien keskeiset tulokset tulee julkistaa.
Good (1996):Opetuksen arviointi on järkevää vain silloin, kun se täyttää seuraavat ehdot:
- arvot ja tavoitteet ilmaistaan selvästi
- kaikki osapuolet ymmärtävät ja hyväksyvät arvioinnin perusteet ja pitävät niitä oikeina ja tasapuolisina
- arviointi toteutetaan sovitusti, kaikki osapuolet ymmärtävät, mitä ideologiaa ja tavoitteita arviointi palvelee
- arviointi menetelmä tarkistetaan ja uudistetaan määräajoin
Koulut ovat Suomessa alkaneet profiloitua eikä erilaisiin tavoitteisiin pyrkiviä kouluja pitäisi verrata yhteisillä kokeilla. Kouluorganisaatioiden kehittämiseen voidaan käyttää laatuajattelua mutta opetuksen laatua tulee tutkia opetuksen ja oppimisen näkökulmasta (mm. Åhlberg 1997).
Suomalaisen peruskoulun tulokset Korkeakoski (2002): oppimistulosten tasoa sekä koulujen ja sukupuolten välisiä peruskoululaisten eroja koskevat tutkimustulokset (lyhyt yhteenvetoni näistä) -- äidinkieli (6 lk): erot suuret tyttöjen hyväksi
- matematiikka (6 lk): erot pienet tyttöjen hyväksi
- luonnontieteet (9 lk): erot suuret koulujen välillä, erot pienet poikien hyväksi
- matematiikka (9 lk): erot suuret koulujen välillä, erot pienet tyttöjen hyväksi
- englanti (9 lk): erot suurehkot tyttöjen hyväksi
- OECD-maiden koulusaavutustutkimus
- osaamista selvitetään arkielämään liittyvien tehtävien avulla
- lukutaito, matematiikka, luonnontieteet ja ongelmanratkaisukyky
- Suomi maailman paras lukijamaa
- 15-vuotiaat matematiikassa parhaimmistoa (Hong Kong parempi)
- luonnontieteissä paras yhdessä Japanin kanssa
- ongelmanratkaisussa toinen (Korea paras)
- tytöt poikia parempia, paitsi matematiikassa (näin muissakin maissa paitsi Islannissa ja Thaimaassa)
Sukupuoliset saavutuserot verrattain pieniä -> tasa-arvo, ei perinnäisiä odotuksia sukupuolisuuden suhteen. Tyttöjen paremmat koulusaavutukset murrosiässä voivat liittyä tunnollisuuteen ja nopeampaan psykofyysiseen kehitykseen. Suomessa vanhempien ammatillisen aseman vaikutus oppilaiden suorituksiin oli osallistujamaista pienin, vaikka kotitausta heijastuikin mm. matematiikan tuloksiin niin, että ylimpään sosiaaliluokkaan kuuluvien perheiden nuoret saivat parhaita tuloksia. Kuitenkin oppimistulokset ovat tasalaatuisia niin sukupuolten, koulujen kuin maan eri alueiden välillä.
Tavoitteet kriteereinäOpetuksen laatua ja tuloksia kannattaa arvioida vain suhteessa opetuksen tavoitteisiin. Vuosikymmeniä opetuksen tuloksia on arvioitu ulkolukua mittaavilla kokeilla. Tieto on ollut pysyvää ja staattista, se on säilötty muistiin. Nykyisin tärkeintä on itsenäinen kyky hankkia tietoa ja pystyä erittelemään sitä järkevästi ja kriittisesti ja oppia hallitsemaan omaa tiedonhankintaa ja ajattelua. Viittaus lukuun "Opetuksen tavoitteet ja oppiaines":
Tavoitteiden ja arvioinnin monipuolistamiseksi on kehitetty kuvausjärjestelmiä, joista tunnetuimmat kasvatustieteen käsitejärjestelmät ovat:
- Bloom (1971) kognitiivinen taksonomia (tiedot, ajattelu)
- Krathwol (1964) affektiivinen taksonomia (tunne, asenteet)
- Näitä täydentää: Simpson (1972) psykomotorinen taksonomia (taidot)
Tieto arvioidaan palauttamalla asiat mieleen. Ymmärtäminen -> tietää mistä on kysymys Soveltaminen -> pystyy käyttämään teoreettisia käsitteitä ja menetelmiä Analyysi -> pystyy jakamaan kokonaisuuksia osiin ja hahmottamaan kokonaisuuden Synteesi -> osaa muodostaa asiasta uusia kokonaisuuksia Arviointi -> pystyy arvioimaan asioita eri kriteerien perusteella
Affektiivinen alueVastaanottaminen -> tietoisuus ilmiön olemassaolosta ja huomion kiinnitys siihen Vastaaminen -> motivoituu havainnoimaan opetusta aktiivisesti Arvon omaksuminen -> toimii arvon tai asenteen vaatimalla tavalla Arvojärjestelmät -> erilaiset arvot vuorovaikutuksessa keskenään - osoittaa teoilla, mitkä arvot omaksunut Arvojärjestelmän sisäistys -> arvokokonaisuuden sisäistäminen niin, että se ohjaa käytöstä
Psykometrinen alueHavainto -> aistien avulla tietoisuus ympäristöstä Valmistautuminen toimintaan -> henkinen, fyysinen, emotionaalinen Ohjattu vastaus -> motoristen taitojen oppiminen, opettaja ohjaa toimintaa Mekanisoituminen -> hyvät taidot, jolloin alkaa luottaa omaan suorituskykyyn Monimutkaisten taitojen hallinta -> toiminta automatisoitunut tasolle, joka mahdollistaa helpon toiminnan Soveltaminen -> opittujen taitojen soveltaminen uusiin tilanteisiin Luova taso -> luodaan uutta
Elliot Eisner (1978): opetuksen seuraukset syviä ja monimutkaisia -> tarkka tavoiteasettelu kritisoitavaa - virheiden määrä helpompi mitata kuin ajattelukyky, uudet oivallukset ja opetuksen affektiiviset tulokset - kuitenkin arviointi on välttämätöntä ja eri tasojen tavoitteet hyvä kirjata ylös, ettei opetus jää piilotavoitteiden varaan
Kysymyksiä kasvattajalle ja opettajalle:- Miten kilpailua ja osaamista korostava koulujärjestelmä ottaa huomioon ihmisen tasapainoista kasvua koskevat tavoitteet?
- Miten oppilaiden itseohjautuvuus, sosiaaliset taidot, koulujen lisääntyvä kilpailu ja niille asetetut tehokkuusvaatimukset sopivat yhteen?
- Alkaako julkinen arviointitoiminta ohjata liikaa koulun tavoitteita? Opiskellaanko koulussa yhä enemmän vain sitä, mitä mitataan?
- Kenellä on oikeus mitata koulusaavutuksia? Kuinka usein saavutuksia tulisi mitata?
- diagnostinen arviointi: oppilaiden lähtötason selvitys ennen opetusjaksoa
- formatiivinen arviointi: opetustulosten havainnointi, jatkuvat lyhyet kokeet
- summatiivinen eli prognostinen arviointi: opetusjakson laaja päättöarviointi, joka vaikuttaa todistusarvosanaan
Suhteellisessa arvioinnissa oppilaan suoritusta verrataan muiden tuloksiin, arvosanat määräytyvät paremmuusjärjestyksen perusteella. Oikeudenmukainen vertailutulos, kun oppilaita tuhansia. Absoluuttisessa arvioinnissa määritellään etukäteen kriteerit, joiden perustella saa tietyn arvosanan. Luokalle tai yksittäiselle oppilaalle asetetaan omat tavoitteet, joiden saavuttaminen takaa tietyn arvosanan.
Arviointitiedon luotettavuus Jokaisen arvioinnin tulisi täyttää validiteetin ja reliabiliteetin vaatimukset:Validiteetti | - arvioidaan nimenomaan sitä ominaisuutta, kykyä tai taitoa, mitä on tarkoitus arvioida - tärkeintä sisällön validiteetti (mm. koe: jokainen tehtävä tarpeellinen ja harkittu ja kohdistuu siihen, mitä halutaan arvioida) - mittauksen validiteettia alentavia systemaattisen arviointivirheen syitä (Heikurinen 1994): o sädekehävaikutus: epäolennaiset seikat vaikuttavat arviointiin o tasovaikutus: jos suhteellinen arviointi -> hyvässä ryhmässä vaikeampi saada hyvä numero -> sama kyky voi johtaa eri ryhmässä eri arvosanaan o korostamisvirhe: annetaan vain hyviä ja huonoja arvosanoja o keskittämistaipumus: ei anneta hyviä eikä huonoja arvosanoja o kriteerien muuttumisvirhe: selvät kriteerit, virhemahdollisuus pienenee |
Reliabiliteetti | - mittaustilanteen satunnaisvirheet alentavat mittauksen reliabiliteettia. Virheet voivat johtua esim. yksilön väsymyksestä, sairaudesta, motivaation puutteesta, metelistä tms. - arvioinnin erottelukyky: arvioitavat voidaan luotettavasti erotella tavoitteiden saavutuksen mittauksella (esim. jos kaikki saavat kokeesta arvosanan 7-8, kokeen erottelukyky ei ehkä ole kovin hyvä). - objektiivisuus: puolueeton ja oikeudenmukainen arviointi. Helpointa saavuttaa alimman tasoisten tietojen ja taitojen arvioinnissa |